Viaţa fără frontiere? Sau viaţa fără perdele la ferestre?

A fost lungă vara fierbinte. Am amorţit parcă toţi în dulcea toropire a amiezilor. Din când în când mai venea câte o ştire nu prea “breaking news”, ca şi când şi bursa plecase în vacanţă (câte un proces ici-colo ca în ciocnirea titanilor, vezi Apple vs. Samsung, cu armate de avocaţi şi cu decizii incerte, dar nu mare lucru, ce mai? bunsiness-as-usual, adica BAU).

Totul părea că se va întâmpla în toamnă ca într-o amânare vag obosită: război, pace, negocieri, o bombă în câte un loc aglomerat, un cutremur de 6 pe Richter pe post de ştirea a treia, vânzări-cumpărări, clasamente, criză, bani, investiţii, campanii, alegeri…
Şi, iată că a venit luna octombrie şi parcă cu toţii ne-am trezit din letargie. Ştirile încep să vină în cascadă. Nu a început bine luna şi iată că Facebook (prin vocea fondatorului şi CEO Mark Zuckerberg) anunţă că la mijlocul lunii septembrie, mai precis pe data de 14 la orele 3.45 A.M. (EDT) s-a înregistrat utilizatorul cu numărul 1 miliard! Ei, iată o ştire care merită puţin comentată. Ce înseamna asta? Simplu: unul din şapte locuitori ai planetei are cont pe Facebook. Şi asta în pofida (şi nu datorită) multor aspecte şi situaţii care cântau prohodul Facebook. Eşecul listării la bursă (datorat în bună măsură şi lipsei unui model adecvat de business pentru zona virtuală şi mai ales pentru reţelele sociale), nenumăratele dispute legate de încălcarea intimităţii şi de modul de utilizare, dar şi problemele serioase legate de securitatea datelor, ei bine, toate acestea nu par să oprească avântul oamenilor, companiilor, instituţiilor, politicienilor (nu i-am inclus în categoria oameni, deh…) de a fi pe Facebook.

Tot Zuckerberg ne spune: “Facebook are în prezent 140,3 miliarde de conexiuni între “prieteni”, 219 miliarde de fotografii ale userilor şi 62,6 milioane de melodii ascultate de 22 de miliarde de ori, ceea ce înseamnă aproximativ 210.000 de ani de muzică! V-am pierdut? Desigur că mai este o mică problemă în calea expandării Facebook în continuare: cum să monetizeze zona de mobilitate pentru că utilizatorii care se conectează la Facebook de pe un device mobil reprezintă un procent de circa 60% din total. Probabil că în viitorul nu prea îndepărtat şi aici vom asista la schimbări majore (spun analiştii de trenduri) în ceea ce priveşte advertisingul clasic, care nu are cum să îşi găseasca locul fizic, din motive de dimensiuni, pe ecranele telefoanelor inteligente… Vom vedea ce urmează. Dar, să revenim.

Toate acestea s-au întâmplat în contextul în care mai toţi analiştii preziceau căderea Facebook mai ales din cauza încălcării dreptului la intimitate, dar şi celorlalţi factori pe care i-am enumerat mai sus. O întrebare trebuie totuşi pusă: ce se întâmplă cu oamenii? Au devenit imuni la “marele frate”? Nu le mai pasă că viaţa lor privată (despre care dau informaţii incredibile, intime şi de bună voie) poate fi “privită” în tot momentul? Nici că angajatorii sau agenţiile de recrutare pot accesa legal contul tău de FB şi să afle tot ceea ce este de aflat despre tine? Sau soţul/soţia? Părinţii despre copii şi invers? Este aceasta o formă de iluzie că avem “prieteni”, că nu suntem singuri şi că încredinţăm pe cale de consecinţă unui neutru cyber-space cele mai intime situaţii din viaţa noastră? Sau poate oamenilor – la adapostul unui iluzoriu anonimat – le este mai uşor să spună tot ceea ce poate nu ar rosti în contact direct cu cineva?
S-ar putea spune un “ştim, dar nu ne pasa”. În ultimă instanţă este ca o formă de imunitate ca în faimoasa zicere cu lupul la stână. Şi, poate mai presus de orice, este, în varianta cinică, mai ieftin decât consultaţiile la psihiatru! Vorbeşti cu ecranul, spui ce ai de spus, căţiva prieteni dau din cap aprobator (adică dau “like”-uri) şi te-ai uşurat. E bine? Nu ştiu şi nimeni nu poate da un răspuns. Oricum fenomenul merită analizat din toate punctele de vedere. Una dintre universităţile prestigioase americane (ştire CNN, poate fi găsită în arhivă) a anunţat de curând că în cadrul facultăţii de psihologie a înfiinţat o secţie de “Mobilology”! Nici nu ştiu cum să o traduc fără barbarisme, dar ideea de bază este aceea de a studia comportamentele umane pe diferite grupe de vârstă şi ocupaţii în contextul “invaziei” mobiltăţii şi a modului în care aceasta schimbă atitudinille şi reacţiile oamenilor deveniţi utilizatori.

Şi tot la început de octombrie, mai exact pe data de 5, Apple a comemorat un an fără Steve Jobs. Şi nu numai Apple, dar despre aceasta voi vorbi într-un comentariu viitor, pentru că merită. Până la acest comentariu mai sentimental, o altă ştire ne spune că valoarea de bursă a Apple este în acest moment 1.000 de miliarde USD, adicăa, de exemplu, cât suma tuturor companiilor listate la bursele din 10 ţări: Italia, Portugalia, Turcia, Chile, Peru, Austria, Cehia, Filipine, Finlanda şi Norvegia. Probabil că în această enumerare pot intra şi alte ţări, dar cred că ne-am făcut o idee! În acest moment analiştii financiari în SUA atunci când fac prognoze economice ţin să specifice că analiza bursieră NU include Apple! Că nu are rost să se denatureze rezultatele. Mă întreb, aşa ca din puţul gândirii, cam câte ţări/continente ar putea cumpăra Apple?!

Închei cu o altă ştire, mai de pe la noi. Ştiţi că în toate sondajele de opinie biserica ocupă un loc de frunte. În 20 de ani în România s-au construit nenumărate biserici, lumea se calcă pe picioare la moaste (am mai scris despre asta, inclusiv de faptul că Sfânta Paracheva, de exemplu, are cont pe Facebook şi chiar “răspunde” userilor – credincioşi cu sfaturi de fiecare zi pentru diverse pricini), ce mai? suntem într-o fervoare religioasă pe toate planurile şi din toate punctele de vedere. Iată că a apărut de curând o aplicaţie pentru iPhone şi iPad care se descarcă gratuit, numită “Mânăstirea Curtea de Argeş”, şi care conţine rugăciuni şi acatiste. Mai mult decât atât, aplicaţia conţine şi un sistem de alarmare pentru situaţiile în care ai uitat să îţi spui rugăciunea… Ce ar mai fi de spus? Doamne-ajută!

Mihaela Gorodcov

P.S.: La momentul scrierii acestui comentariu situaţia se prezintă după cum urmează: la prima dezbatere televizată între Barak Obama şi Mitt Romney (alegerile din SUA), a “câştigat” mai fresh-ul Romney în faţa unui vag obosit preşedinte în funcţie care, evident, are şi alte griji. Dar numai la TV pentru că pe Facebook şi pe alte reţele sociale a câştigat Obama. Oricum, CNN are un agreement cu Facebook pentru a transmite live reacţiile userilor din diferite state în timpul alegerilor din SUA. Aşa că, ce să mai spunem? “Stay tuned”!

 

SURSA: CW

Etichete: