Previziuni Deloitte privind industria telecom în 2010

Tendinţele din industria de telecomunicaţii sunt determinate în acest an de evoluţia tehnologică şi perspectivele economice, piaţa de profil fiind orientată spre strategii eficiente din punct de vedere al costurilor, dar şi spre soluţii noi care să facă faţă ratelor tot mai ridicate de utilizare şi reţelelor aglomerate, potrivit celui mai recent raport realizat de grupul specializat în tehnologie, media şi telecomunicaţii (TMT) din cadrul Deloitte.

„În ultimii ani, piaţa românească de telecomunicaţii a avansat într-un ritm alert şi a ajuns acum la o etapă de stabilizare care este mai puţin determinată de recesiunea globală, cât de maturizarea inerentă spre care tinde o piaţă aflată în curs de dezvoltare”, spune Andrei Ionescu, ERS Senior Manager în cadrul Deloitte România. „Într-o oarecare măsură, identificăm tendinţele globale în noile modele de consum de pe plan local: consumatorii se lasă purtaţi de valul tehnologiilor noi şi sofisticate, cum sunt telefoanele smart, reţelele mobile în bandă largă sau reţelele sociale, dar aşteptările legate de calitatea serviciilor şi a metodelor de plată avantajoase sunt tot mai ridicate. Din punctul de vedere al furnizorului de servicii, competiţia acerbă şi mediul dificil de activitate transformă inovaţia, flexibilitatea şi capacitatea de a te reinventa în elemente cheie de diferenţiere pe piaţă. În 2010, va fi interesant de urmărit evoluţia pieţei 3G din România, considerând mişcările de pe piaţă”.

Telefoanele smart devin instrumente de căutare
Succesul telefoanelor smart va continua în 2010, dar cea mai importantă bătălie din acest an se va da pe piaţa de căutare cu ajutorul dispozitivelor mobile, miză care ar putea trece neobservată de către analişti sau mass media. Veniturile pe acest segment sunt estimate la un nivel modest de 1 – 2 miliarde de dolari, dar până la sfârşitul anului această funcţie ar putea intra în rândul primelor cinci cele mai populare aplicaţii disponibile pe telefoanele smart, pe lângă voce, trimitere de mesaje, calendar şi navigare pe Internet. Până în 2011, vânzările de telefoane mobile sunt estimate să depăşească vânzările de calculatoare (mobile şi desktop-uri laolaltă), cu un volum de 400 de milioane de unităţi.

VoIP-ul mobil devine reţea socială
Experţii Deloitte TMT estimează că, în 2010, utilizatorii şi rata de utilizare a serviciilor mobile Voice over Internet Protocol (VoIP) se vor dezvolta de la o simplă nişă la o tendinţă principală, datorită apariţiei de noi servicii care combină caracteristicile Protocolului Internet cu experienţa transmisiei de date audio pe mobil. Aceste servicii oferă convorbiri la cost redus, dar şi o varietate de funcţionalităţi printre care convorbirile între un interlocutor şi mai mulţi interlocutori, servicii de poştă electronică pe bază de voce şi servicii voce – text. Numărul utilizatorilor de servicii VoIP mobile multifuncţionale ar putea creşte la câteva zeci de milioane până la sfârşitul anului.

Operatorii schimbă tarifele şi se conformează autorităţilor de reglementare
Industria, cu precădere piaţa de servicii mobile, resimte o mare nevoie pentru introducerea unui sistem de tarifare mai raţional. Chiar dacă utilizatorii aderă în număr record la serviciile broadband, adesea fiind încurajaţi de tarifele unice, reţelele se aglomerează şi fie funcţionează greoi, fie resping complet accesul. Clienţii nemulţumiţi îşi manifestă dezamăgirea, dar nu se arată dispuşi să plătească mai mult pentru servicii îmbunătăţite.

Fiabilitatea serviciilor este redefinită şi reevaluată
Industria de telecomuncaţii, cu precădere furnizorii şi clienţii lor direcţi, vor încerca să definească angajamente mai uşor de înţeles. De exemplu, companiile ar putea conveni mai degrabă asupra unui număr acceptabil de ore în care serviciile furnizate nu sunt disponibile sau nu funcţionează, decât un nivel acceptabil exprimat sub formă de zecimale. Această abordare ajută la determinarea facilă a nevoii, dar şi fezabilităţii.

Soluţiile pe termen lung se scurtează şi se multiplică
În acest an, cererea companiilor pentru soluţii de telecomunicaţii va creşte, dar condiţiile contractuale se vor restrânge de la perioade de cinci – zece ani la o minimă de trei ani. Accentul pe care companiile îl pun acum în mod susţinut pe costuri va încuraja cererea pentru soluţii. Perspectivele economice incerte şi o loialitate în scădere pentru diversele platforme tehnologice sau furnizori vor atrage o reducere ca durată a contractelor în domeniu. În unele cazuri, furnizorii şi consumatorii ar putea ajunge la concluzia că cel mai eficient mod de a identifica preţul corect este prin modelul de plată per grad de utilizare (pay-per-use).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *