Pornirea unui start-up în tehnologie: Ideea

Dacă ar exista o modalitate infailibilă de a identifica idei de afaceri de succes, cu siguranță că numărul de antreprenori din lume ar crește vertiginos. Antreprenoriatul însă nu este o știință exactă, ci un joc al riscului calculat, iar identificarea oportunităților de afaceri este una dintre aptitudinile ce îl separă pe antreprenor de restul lumii.

Deși nu există rețete, putem să trecem în revistă o serie de metode clasice de identificare a oportunităților de afaceri. Este foarte probabil ca nu toate să poată fi utilizate simultan de aceeași persoană, deoarece fac apel la cunoștințe și/sau aptitudini diferite.

Identificarea oportunităților din jurul tău
Cea mai simplă și directă modalitate este observarea mediului din jurul tău, indiferent că este vorba despre serviciu, călătorii, școală sau casă. “Ochiul critic” al antreprenorului este obișnuit să identifice probleme ce pot fi rezolvate.

De cele mai multe ori, inovațiile tehnologice majore au fost realizate de tineri. Bill Gates (fondatorul Microsoft), Steve Jobs (fondatorul Apple), Mark Zuckerberg (fondatorul Facebook) etc. au reușit adevărate revoluții în domeniul tehnic înainte de a împlini 30 de ani. Și, deși acum știm că vârsta medie a antreprenorului de succes este în jurul a 40 de ani, antreprenorii tineri reușesc să înțeleagă tehnologia zilei de azi și să identifice mai bine felul în care ea poate fi utilizată în viitor.

De cele mai multe ori însă problema pe care o identificăm este prea particulară sau prea rar întâlnită pentru a permite construirea unei afaceri, deoarece numărul de clienți va fi prea mic sau valoarea adăugată a produsului/serviciului va fi nesemnificativă. Oricât de interesantă și captivantă ar părea o idee, primul pas trebuie să fie totdeauna o documentare.

“FlairBuilder a început ca un instrument pentru dezvoltarea rapidă a aplicațiilor. Eu personal aveam nevoie de așa ceva. În timp ce dezvoltam instrumentul, mi-am dat seama că ar putea fi dezvoltat foarte bine într-un instrument de realizare de prototipuri, unul pe care designerii sau managerii de produs l-ar putea folosi pentru a comunica mai bine conceptele de design către clienții sau echipele lor”, Cristian Pascu, fondator FlairBuilder.com, concurent al competiției How to Web Startup Challenge in 2010.

Urmărirea tendințelor
De multe ori, antreprenorii experimentați știu să alinieze observațiile proprii și pasiunea pentru tehnologie cu tendințele pieței. Regula este una simplă: țintește spre o piață cu potențial cât mai mare. În cazul smartphone-urilor, piața aplicațiilor software a fost o consecință a felului în care aceasta a evoluat în timp.

“Cred că smartphone-urile și tabletele vor schimba complet felul în care folosim tehnologia și webul, și am dorit să încep o afacere în această zonă. Uitându-mă la rata de adopție a dispozitivelor Android vs. iOS, am constatat că iOS era liderul, dar Android avea o creștere puternică în piețele emergente: Asia, America de Sud etc. Oportunitatea era evidentă și am fondat Lightbox cu obiectivul de a crea cea mai importantă companie producătoare de aplicații Android”, Thai Tran, fondator Lightbox și speaker la How to Web 2011.

Generarea ideilor
Deși pare complet contra-intuitiv, multe idei de afaceri pot fi obținute prin procedee “de laborator”. Brainstorming-ul, strategia oceanului albastru, focus group-urile sau analiza inventarului de probleme permite identificarea unei serii de produse și servicii ce pot părea utopice, care pot fi ulterior validate sau invalidate.

Aceste metode permit celor ce își doresc să identifice o nouă oportunitate, să-și valideze o observație proprie sau doar să facă un exercițiu intelectual să creeze rapid o listă consistentă cu potențiale idei de afaceri “de laborator”. Evident însă că multe dintre acestea nu vor putea fi niciodata puse în practică.

<<Ideile valoroase pot fi generate la comanda! Da, oricât ar părea acest concept în contradicție cu noțiunea de “idee” care înseamnă inspirație, ideile bune pot fi generate în funcție de necesități, nu trebuie nici să le cumpărăm, nici să le “visăm”>>, citat din cartea Antreprenoriat, de Marius Ghenea, speaker la How to Web 2011.

Totuși, cât de importantă este ideea?
Prima rețea socială? Friendster. Primul motor de căutare pe web? Yahoo. Primul smartphone? Nokia Communicator. Liderii actuali însă sunt Facebook, Google și Apple, deși nu au fost primii ce au avut ideea unor astfel de servicii sau produse. Ceea ce au reușit însă a fost să ofere o alternativă mai bună, pe care clienții au preferat-o. Ideea are importanța ei, însă cea mai importantă componentă a unei afaceri rămâne dezvoltarea ei.

Sursa: Computerworld/How To Web

Etichete: