Piaţa ERP din România rămâne în criză

În contextul în care pieţe mult mai mature decât cea din România (Rusia, Polonia, Cehia sau chiar Germania şi Austria) prezintă semne clare ale unei cereri susţinute de soluţii complexe de business de tip ERP, piaţa locală rămâne în jurul aceloraşi valori şi nu pare a “decola” cu adevărat înainte de 2014.

“Da, sunt actori care au ştiut mult mai bine decât ceilalţi să profite de puţinele oportunităţi oferite de piaţa românească, însă eterogeneitatea cererii şi modul de abordare şi contractare rămân tipice unei pieţe slabe şi în suferinţă”, crede Eugen Schwab, Managing Director Pierre Audoin Consultants (PAC) pentru România şi Europa de Est.

În 2012, cu doar 105 milioane de euro cheltuieli pentru proiecte ERP noi sau mentenanţa celor deja implementate în anii anteriori, România dovedeşte că are unul dintre cele mai slabe apetituri din Europa, reflectând şi modul de funcţionare al economiei şi al administraţiei publice.

Frustrare în sectorul public
Este, de asemenea, de remarcat faptul că 2011 şi 2012 sunt ani în care proiectele din sectorul public sau din companii controlate de Stat au generat multă frustrare, nervozitate şi dezechilibre printre vânzătorii de soluţii şi integratorii de sisteme.
Dacă în majoritatea statelor din Europa administraţia publică accelerează adoptarea soluţiilor de tip ERP cu procese şi funcţionalităţi deja dezvoltate şi cu referinţe importante, România încă preferă să dezvolte sisteme specifice, uneori în jurul unor module ERP generale fără adevărate referinţe în domeniu. Aşa se explică şi gradul slab de modernizare a administraţiei publice din România, precum şi ineficienţa şi imaginea ei la nivel European.

Eterogenitate în sectorul comercial
Pe de altă parte, sectorul comercial din România este spaţiul unde segregarea dintre conturile (foarte) mari şi restul pieţei devine tot mai pronunţată. Astfel, doar amăgindu-se cu privire la posibile finanţări europene nerambursabile, firmele mici şi mijlocii cu greu găsesc resurse pentru finanţarea proiectelor ERP serioase de care în mod evident au nevoie pentru un mai bun control al afacerilor şi creşterea competitivităţii.
Investiţiile ERP de peste 500.000 de euro sunt relativ puţine în România şi, în consecinţă, câştigătorii lor se distanţează de restul prestatorilor.
Din punct de vedere vertical, sectoarele cu cel mai mare apetit pentru soluţii de tip ERP rămân cele industrial (Manufacturing) şi comerţ (Retail & Distribution), în condiţiile în care 2011 a fost un an auster pentru investiţiile din utilităţi, după mulţi ani de proiecte majore.

Soluţii globale vs. locale
Conform rezultatelor studiului ERP România publicat de Pierre Audoin Consultants (PAC), anul 2011 nu a schimbat nici liderul pieţei de software şi servicii ERP (TotalSoft), nici pe cel al vânzărilor de licenţe şi mentenanţă aferentă (SAP). Este important de subliniat, însă, modul extrem de diferit de abordare a pieţei din partea celor doi actori.

Pe de-o parte, SAP, liderul absolut al soluţiilor de business la nivel regional, european şi mondial, oferă în România aproape numai licenţe ale unor soluţii software cu referinţe şi aplicabilitate dovedite, cu procese bine definite şi optimizate pentru fiecare tip de business. Astfel, există şansa pentru companiile din România nu doar de a implementa un sistem de gestiune, dar şi de a adopta know-how şi best practices din segmente de piaţă similare de pe pieţe mature.
Pe de altă parte, TotalSoft practic se reinventează permanent pornind de la experienţa importantă în dezvoltarea de sisteme de tip ERP pentru numeroase nişe de piaţă, dovedind o agresivitate comercială şi o disponibilitate de adaptare la cerinţele particulare ale prospecţilor, care atrag de partea sa decizii de investiţii semnificative în soluţii de business.

Este de remarcat şi evoluţia pozitivă a soluţiilor Dynamics de la Microsoft, implementate din ce în ce mai mult şi de către organizaţii locale, cu sprijinul ecosistemului de parteneri care a crescut semnificativ în maturitate îin ultimii 2-3 ani.

Integratori
În ceea ce priveşte integratorii independenţi de sisteme ERP, Romsys este începând din 2011 cel mai important partener SAP şi compania cu cei mai mulţi consultanţi dedicaţi pieţei locale. Astfel, bazat pe o lungă experienţă, Romsys a dovedit abilitatea de a fi prezent în unele dintre cele mai mari proiecte locale, ultimul mare succes comercial fiind sistemul SAP care înlocuieşte modulele Oracle de la Rompetrol.
În acelaşi timp, S&T şi-a scăzut nivelul veniturilor din integrarea soluţiilor ERP în România (mai ales cele Oracle pe care le adoptase mai recent), însă rămâne al doilea cel mai mare partener SAP în România, cu servicii de suport la clienţi mari (de exemplu, Petrom) sau mijlocii.

Prognoze rezervate
Eugen Schwab (PAC) subliniază că “analizele PAC arată o foarte slabă evoluţie a pieţei ERP din România în ansamblul ei până iîn 2014-2015, având în sectorul public singurul motor de creştere potenţial cu volume mai mari pe proiect”.

 

SURSA: CW

Etichete: