Firmele românești de IT: In căutare de piețe externe?

După ce a fost grav afectată de criza financiară și economică, dar și de instabilitatea politică și de scăderea puterii de cumpărare locale și a investițiilor străine directe, se pare că piața românească a devenit prea mică până și pentru cei mai buni furnizori ai săi. De aceea, ei ar putea începe să caute oportunități de afaceri în afara granițelor, transformând această provocare într-un avantaj. Acestea sunt concluziile societății Pierre Audoin Consultants (PAC), bazate pe serviciile de consultanță strategică oferite firmelor românești în 2011.

Analizând preocupările și strategiile a zece firme românești importante cu activitatea în domeniul de software și servicii IT, PAC Eastern Europe remarcă o orientare foarte interesantă către noi piețe, în special pentru vânzarea soluțiilor software. Deoarece gradul de dezvoltare a pieței romțnești nu le oferă aproape nicio șansă de a-și atinge obiectivele ambițioaselor planuri de afaceri, mai mulți jucători români din domeniul IT au început să caute noi oportunități la parteneri străini interesați de promovarea și vânzarea soluțiilor românești de software, mergând până la a face investiții greenfield în propriile sucursale sau chiar până la achiziționarea de furnizori locali mici sau medii.

In ultimii doi ani, care au fost dificili pentru piața locală, cei mai flexibili furnizori români de IT au reușit să își adapteze activitatea și chiar să își mărească cota de piață, notorietatea mărcii și, uneori, chiar personalul și competențele, împreună cu portofoliul. Cu toate acestea, obiectivele lor de afaceri depășesc capacitatea aparentă de absorbție a pieței pentru următorii doi până la cinci ani,” afirmă Eugen Schwab-Chesaru, Directorul General PAC Europa de Est.

Având competențe și soluții consolidate deja, implementate și testate timp de mai mulți ani pe zeci sau sute de clienți locali, IP-ul românesc va pătrunde pe piețele străine, cele mai multe companii îndreptându-și atenția către cele mai puțin mature piețe din Europa Centrala și de Est, precum țările din fosta URSS, Turcia, sau chiar Orientul Mijlociu și Africa.

Nu se știe încă sigur daca este vorba de o strategie câștigătoare sau doar de o ambiție personală a patronului sau a conducerii, dar PAC o consideră un pas necesar pentru accelerarea maturizării organizațiilor românești, și chiar a serviciilor de vânzări, marketing, livrare și suport, prestate de acestea, care, într-o societate cu prezentă multinațională, diferă foarte mult față de o societate pur locală.

Pentru unele firme, piețele străine sunt singura șansa de a-și crește substanțial vânzările pe termen mediu; pentru altele, volumul de afaceri trebuie să crească pentru a spori profitabilitatea, a optimiza cercetarea și dezvoltarea și chiar pentru a crește valoarea societății și atractivitatea sa pentru posibilii investitorii financiari sau strategici. De asemenea, scăderea dependenței de o piață mică și dificilă cum este cea romanească a fost adeseori considerat un obiectiv strategic pentru mai mulți ani.

Prin oferte orizontale sau extrem de nișate, unele firme românești par gata de a cuceri țările vecine și sunt susținute financiar și chiar încurajate de acționari în ambiția de a-și egala veniturile internaționale cu cele locale până în 2013-2015. Am observat o astfel de evoluție și de expansiune la grupurile din Polonia și nu este exclus ca, pe termen mediu, unii dintre jucătorii români să repete performanța la scară mai mică”, considera reprezentantul PAC Romania si Europa de Est.

Piața românească de IT este încă departe de o revenire consistentă, dupa ce, la începutul lui 2011, marile companii private au demonstrat reticiență, iar investițile în sectorul public au fost instabile, neprevazute și haotice.  Așteptările anterioare ale PAC cu privire la o creștere de 6-8% în 2011 pot fi cu greu îndeplinite în condițiile unor investiții reduse în sectorul public și ale absorbției foarte scăzute a fondurilor europene pentru tehnologie.

In acest context, conform raportului SITSI® (Software and IT Services Industry) publicat de către PAC, Romania riscă, pentru al treilea an consecutiv, să fie una din perdantele regiunii, cu o cotă de piață în continuă scădere în ceea ce privește investițiile totale în IT, precum și în software și servicii IT (SITS).

Despre Pierre Audoin Consultants (PAC):

De la strategie la implementare, PAC ofera solutii obiective si pertinente la provocarile cresterii jucatorilor din domeniul Tehnologiei Informatiei si Comunicatilor (IT&C).

Fondata in 1976, PAC este o firma cu capital privat, specializata in cercetare de piata si consultanta strategica pentru piata de software si servicii IT&C.

PAC ajuta furnizorii de IT&C sa isi optimizeze strategiile oferind studii de piata cantitative si calitative, precum si consultanta operationala si strategica. Oferim, deasemenea, suport directorilor IT (CIO) si investitorilor financiari in procesul de evaluare a furnizoriilor de solutii IT&C si in decizile de investitii. Institutiile si organizatiile publice se bazeaza deseori pe studiile noastre pentru a-si pune la punct si dezvolta politicile IT&C nationale.

Pentru mai multe informatii, va rugam, vizitati www.pac-online.com.