Prima conferinţă Big Data din România

EuroCloud Romania, asociație ce facilitează dezvoltarea cloud computing la nivel național, organizează conferința Big Data împreună cu Axemblr, singurul start-up românesc ce furnizează servicii de analiză Big Data. Membru activ al comunității EuroCloud, EuroCloud Romania acționează ca o voce colectivă a industriei naționale de cloud computing pentru a permite dezvoltarea unui ecosistem local de cloud și pentru a crește vizibilitatea pieței românești în contextul european al industriei cloud.

În 30 ianuarie 2013 va avea loc la Grand Hotel Continental prima conferință Big Data din România. Evenimentul va reuni companii precum GoodData, GigaSpaces, Oracle, Adobe, UberVU, Axemblr care exploatează diverse aspecte ale Big Data, fie ca furnizori de servicii, fie pentru a crea produse inovatoare. Împreună cu ei, EuroCloud Romania a creat un eveniment care se adresează lumii tehnice dar mai ales celor care vor să știe cum Big Data influențează deciziile pe care le luăm azi, ce oportunități există în prelucrarea acestor date și cum ar putea să facă acest lucru. Pentru lumea tehnică, partea a doua a zilei vorbește exact despre ceea ce trebuie să faci la nivel de implementare și cum poți să obții rezultate.

Dar ce este Big Data și de ce ar trebui să ne preocupe acest domeniu? 

Trăim într-o eră a vitezei informaționale și tehnologice, în care se generează atât de multă informație și din atât de multe surse încât numai în ultimii doi ani s-a creat 90% din volumul de date existente azi în lume. Astăzi datele sunt generate de camere video, tranzacții online, bloguri, rețele sociale, senzori, emailuri…și sursele de date continuă să crească. Calculați numai câte date generează de exemplu 25.000 zboruri zilnice, știind că un singur zbor poate să genereze 10 terabytes de date în numai 30 minute. Ce să facem cu aceste date? Sunt atât de multe, de dinamice și aparent necorelate…cum să le stocăm, prelucrăm și cum să găsim un sens în ele – iată ce înseamnă Big Data.

Specialiștii atrag atenția însă că Big Data nu înseamnă numai volum, ci și viteză și varietate. Aceste date nu pot fi stocate și interpretate în mod tradițional; ele se produc cu o viteză uluitoare și vin din atât de multe surse că sunt aproape imposibil de urmărit. De aceea, analiza lor se aplică nu numai companiilor cum sunt Facebook și Google ci și acelor companii care generează “numai” 194 terabytes de date (media volumului de date per companie conform unui recent studiu IDG): bănci, hoteluri, magazine online, lanțuri de magazine, call centere, operatori de telefonie mobilă, industria medicală sau de asigurări…și lista nu se oprește aici.

Conform unui studiu McKinsey analiza Big Data aduce mai multă transparență informațională într-o companie, îmbunătățește procesul de decizie făcând posibile analize mai sofisticate și dă opțiunea de a segmenta mai bine clienții. Astfel produsele și serviciile devin mai ușor de personalizat și putem avea la îndemână analize mult mai detaliate ale performanței (de la inventarul produselor, la zilele de vacanță). Mai mult, aplicabilitățile big data sunt practic neîngrădite, poți folosi big data ca să mărești nivelul de securitate al firmei (și chiar cel al securității naționale), să îți tarifezi serviciile mai corect, să descoperi noi metode de tratament medical, să faci excavări echilibrate de resurse naturale etc.

Ce industrii adoptă cel mai bine Big Data?

Nu pare să existe o industrie astăzi care să nu aibă beneficii de pe urma analizei Big Data, dar este adevărat că unele din ele au reușit deja să genereze interes prin sucesul obținut din analiza acestor date.

  •  Tesco (marele lanț de magazine din Marea Britanie) este poate unul din cele mai populare cazuri de marketing bazat pe analiza Big Data, ei folosind datele despre cumpărăturile clienților pentru a trimite cupoane personalizate sau pentru a aranja în mod optim mărfurile pe raft. Și ideile lor nu s-au oprit aici; au dezvoltat o întreagă serie de politici de fidelizare a clienților bazată pe analiza Big Data: de exemplu publicitatea personalizată pe mobil împreună cu accesul gratuit la internet în magazine. Cine altcineva ar putea spune că a redus cu 6 milioane de lire (7 milioane euro) cantitatea de produse expirate în timpul verii sau că a redus cu 50 milioane de lire (60 milioane euro) stocul ținut în depozite și toate aceste cu ajutorul Big Data?
  •  Media este alt domeniu care a facut vâlvă în ultima vreme în legătură cu Big Data din cauza unui alt caz foarte cunoscut: modul în care în campania electorală echipa actualului Președinte al Statelor Unite, Barack Obama, s-a folosit analiza datelor pentru a duce la capăt campanii personalizate. Rezultatele au uimit lumea întreagă. În timp ce pentru analizele de opinie se intervievează cam 1.000 persoane pentru un subiect, în campania Obama au fost intervievate 25.000 de persoane. Toate aceste date erau colectate, analizate și din ele au determinat care era audiența care avea nevoie să fie convinsă mai mult.

Vreți să aflați și ce alte industrii au beneficiat până acum de analiza Big Data? Vă așteptăm la conferința Big Data din 30 ianuarie, pentru a-i asculta și a conversa cu specialiștii în domeniu și pentru a intra în comunitatea Big Data.

SURSA: EUROCLOUD România