De la IT la ET: cloud și valul următor al transformării IT-ului

IT-ul, așa cum îl știm, este un capitol încheiat. Lumea se schimbă și o face în mod fundamental în cele mai variate resorturi ale ei. Trăim deja vremea unei noi abrevieri (BYOD – Bring Your Own Device), a tehnologiei care nu mai este limitată la spațiul din birou, dar care (schimbare) impune o nouă abordare a infrastructurii într-o companie.
Dacă ne întoarcem în timp, și anume în 2003, ne amintim de un articol al unui cunoscut comentator publicat în faimoasa Business Harvard Review – Nicholas Carr – care a făcut mare vâlvă atunci: “IT Doesn t Matter”, Carr justificându-și astfel titlul: “IT-ul a devenit “commodity” (un produs ca oricare altul), precum electricitatea. A avea o infrastructură IT nu mai este un diferențiator esențial pentru o companie”. Și Carr continuă: “Când a fost ultima dată când ați auzit că o companie a avut un succes mai mare în business decât un competitor direct pentru că a avut… un curent electric mai bun?!”.

Ne despart aproape 10 ani de articolul lui Carr și de polemicile de atunci. Acum 10 ani, IT-ul era “rege”, CIO (sau IT managerul, dacă vreți) era posesorul adevărului într-o companie, tăvălugul mobilității nu se întrevedea încă la modul în care discutăm astăzi, cloudul și virtualizarea nu erau pe buzele tuturor, iar rețelele sociale nici nu existau. Carr avertiza atunci că managerii de IT ar trebui (și vor trebui) să facă doar două lucruri: optimizarea de costuri și management de risc. Dintr-un anumit punct de vedere Carr a avut dreptate. Organizațiile și companiile migrează tot mai mult spre o formă sau alta de outsourcing. Cloud computing și virtualizare au făcut posibile aceste schimbări de business. Pe de altă parte, tehnologia chiar contează. Companii, școli, universități, guverne, practic toată lumea caută manageri de IT care să inoveze, eficientizeze și care să asigure competitivitatea organizațiilor pentru care lucrează. Cu alte cuvinte, IT-ul a fost înlocuit de ET – Enterprise Technology. Vorbim în acest moment despre o mixtură între tehnologiile și device-urile mobile, despre rețelele wireless, de noile generații de computere, de cloud, virtualizare și mobilitate din toate punctele de vedere inclusiv a salariaților, de big data (care, având în vedere creșterea exponențială a datelor devine o zonă tot mai critică prin tot ceea ce înseamnă data minning și data analytics), de echipamente dintre cele mai diverse, toate interconectate, toate cu risc de management și cu o cu totul alta paradigmă de a adresa securitatea datelor.

Să facem totuși puțină istorie. Când computerele au fost introduse în companii mai ales în anii ’60, au revoluționat indiscutabil back office-ul. A fost vremea MIS (Management of Information Serivces) specializat în domenii pe care le-a revoluționat: contabilitatea și sistemele financiare au cunoscut o nouă eficiență.

Vom da mai jos un tabel care ilustrează foarte bine această trecere de la MIS la IT și acum la ET. Tabelul face parte dintr-o amplă analiză făcută de Joshua Till Johnson de la publicația Networld World USA și nu îl vom traduce pentru ca terminologia este deja cunoscută de către noi toți și oricum este mult mai conlcudentă și mai sintetică.

Anii ’80 și ’90 au fost dominați de combinația explozivă între desktop computing și networking. Suntem deja în era IT, în care deja Internetul, laptopul, VOIP, schimbă fundamental profilul celui care lucrează. Odată cu acest pas s-a schimbat fundamental și profilul specialistului în IT. Noile meserii în IT își fac apariția. Este suficient să spunem că era MIS a durat din anii ’50 – ’60 până în anii ’80, era tehnologiei informației a fost ceva mai puțin longevivă (din motive evidente de schimbări rapide de tehnologii), și anume din anii ’90 până în 2011, iar acum este foarte interesant să vedem cam cât va dura era ET? Cei ce lucrau în IT în epoca post MIS erau deja “knowledge workers”, în vreme de ET schimbă din nou paradigma pentru că aduce tehnologia (sub toate formele ei) fie în companii, fie pentru individuali care nu au nici o legătură cu IT-ul ca specialitate. La fel cum IT a subsumat MIS, la fel și ET va subsuma (sau va îngloba) IT-ul făcând din tot mai mulți oameni utilizatori de tehnologie.

Rezumând, dacă la începuturi utilizarea calculatoarelor (mainframe-uri, de pildă) era apanajul unui cerc restrâns de “inițiați” și de specialiști, odată cu noile tehnologii, cu mobilitatea și cu toate device-urile care cunosc acum cea mai mare creștere de piață, profilul userului este cu totul altul. Probabil că exact acest lucru l-a sesizat Carr în 2003. Anume faptul că tehnologia, devenită commodity, este astăzi folosită de toată lumea, că nu mai contează decât ceea ce poți face (aplicații, conectare rapidă de oriunde etc.) cu device-ul respectiv, și pentru asta nu ai nevoie de nici de diplomă sau specializare în IT.

ET? Ce include de fapt? Iată o enumerare foarte pe scurt: wireless și mobilitate (inclusiv servicii de comunicații de tip 4G, tehnologii WiFi/WiMax); tehnologii pentru display-uri; tehnologii pentru baterii (alimentare); senzori pentru o mare plajă de aplicații pentru rețelele wireless pentru furnizarea de informații în timp real; calculatoarul cuantic și, nu în ultimul rând, sintagma care este pe buzele tuturor, și anume Big Data. Sună oarecum ET? Nu, nu este deloc extraterestră această enumerare. Este pur și simplu Enterprise Technology!

Iată un exemplu: cu o combinație de rețea wireless, tehnologiile bazate pe senzori și mobilitate și managementul de big data, un retalist global poate urmări mișcarea fizică a fiecărui obiect sau produs din orice magazin al său. Și exemplele pot continua în ce domeniu vreți: eHealth, asigurări, logistică și transport etc. De fapt aceste tehnologii nu mai sunt în esență sisteme informaționale și tehnoilogii ale infromației. Informația este desigur o parte importantă a ceea ce furnizează aceste sisteme, dar, mult mai seminficativ (crucial am spune) este că ele furnizează companiilor abilitatea extraordinară de a optimiza, accelera și controla mult mai bine business-ul propriu-zis în funcțiile sale de bază și în asigurarea eficienței și competitivității.

În ceea ce îi privește pe specialiștii IT, ei bine și rolul lor devine altul. Ei sunt acum chemați să fie parte activă din organizație, să își asume riscuri și misiuni și să fie pe valul inițiativei și inovației. Desigur că ne putem pune și întrebarea, aproape clișeu: ar fi apărut acest ET, ar fi făcut IT-ul acest salt disruptiv (prin toate tehnologiile despre care am vorbit) dacă nu era criza economică, menită, între altele, să reașeze pe alte baze viețile noastre? Este greu de spus. Cert este – și acum apelăm din nou la un clișeu – că ideograma chineză care este simbolul crizei este formată din două combinații una însemnând primejdie și cealaltă oportunitate.
Deci da, IT-ul, așa cum il știm, și-a trăit traiul, cum am spune noi. Iar ET-ul este abia la început.

 

SURSA: Computerworld

Etichete: