Post-eveniment: HR în companiile de software | ANIS Business Meetings

ANIS a organizat marți, 15 aprilie, o întâlnire din ciclul Business Meetings cu tema « HR în companiile de software ».

Mulțumim colegilor de la Electronic Arts și în special Luciei Zabuliche pentru ajutorul în medierea discuției, precum și Tech Hub pentru găzduire. 

Intâlnirea a fost moderată de Valerica Dragomir din partea ANIS și Lucia Zabuliche din partea Electronic Arts și s-a bucurat de participarea a aproape 30 de manageri de resurse umane din companiile membre ale asociației.

In partea de început a întâlnirii, Valerica Dragomir a prezentat câteva dintre informațiile incluse în capitolul dedicat HR în studiul « Software and IT Services în România » publicat de ANIS și realizat cu sprijinul IDC în toamna lui 2013. Prezentarea poate fi consultată aici: http://www.slideshare.net/anis2011/anis-valerica-dragomir-hr-in-firmele-de-software-ro, iar pentru fotografii puteți consulta albumul foto.

Câteva dintre concluziile prezentării:

  • Cerere mare pe piața muncii în domeniul IT
  • Numărul de absolvenți din facultățile de specialitate, dar și calitatea lor,  nu compensează cererea
  • Puține companii oferă programe de training pentru angajați, deși recunosc necesitatea formării continue, atât din lipsă de buget, cât și pe fondul lipsei trainerilor specializați
  • In cazul companiilor locale: lipsa unei politici de salarizare și recompensare
  • Salariile cresc în spirală, din cauza cererii crescute de pe piață și a lipsei de resurse, și pentru că firmele sunt obligate să recruteze de la competiție
  • Situația s-a remediat în ultimii ani, ceea ce a dus la consolidarea echipelor în companiile locale

In a doua parte a discuției, participanții la întâlnire au discutat despre factorii motivatori pentru angajați, în contextul în care competiția între companii pentru atragerea celor mai buni specialiști, în combinație cu numărul insuficient de resurse disponibile pe piața muncii încurajează un turnover mare de personal.

Dintre cei mai importanți factori de motivație, într-o ordine aleatorie :

  • Pachetele de asigurări medicale (și alte beneficii)
  • Proiectele pe care lucrează – atractivitaea, tehnologiile folosite, gradul de inovație
  • Gradul de autonomie și implicare personală în proiecte
  • Posibilitățile de dezvoltare profesională
  • Brandul companiei
  • Salariul (și aplicarea scutirii de impozit pentru programatori)
  • Mediul de lucru și cultura companiei – inclusiv cum se înțeleg cu șeful și colegii
  • Timpul flexibil de lucru (inclusiv opțiunea de lucru de la domiciliu)
  • Opțiuni pentru dezvoltare personală (cursuri « soft skills » și tehnice, fără să fie legate de proiectele pe care lucrează)
  • Plata orelor suplimentare (sau compensarea)

Alte subiecte abordate în cadrul discuției :

  • Migrația angajaților în afara țării și/ sau fenomenul invers și care sunt factorii motivatori pentru fiecare
  • Tehnologii/ specializări pentru care recrutarea este dificilă: mobile (iOS), Java, .net, hardware
  • Survey-urile de salarii de pe piață nu includ joburile care se regăsesc în companii sau acestea nu sunt armonizate ; specializările pe tehnologii mai ales nu se regăsesc în grile

Observații legate de relația cu facultățile de specialitate, în contextul discuției despre calitatea absolvenților :

  • Tipuri de proiecte desfășurate în comun : internships, evenimente de prezentare în facultăți, evenimente de tip « open doors » în companii, participare la evenimente de brokeraj, acordarea burse private
  • Incă sunt necesare eforturi pentru modificarea și/ sau diversificarea curriculei
  • Internshipurile de lungă durată nu sunt neapărat o practică acceptată sau curentă în toate facultățile cu specific tehnic
  • Legislația nu reglementează această practică – încadrarea se poate face prin contracte de internship sau convenție de practică plătită
  • Proiectele de cercetare desfășurate în comun companii-facultăți – modalități pentru o mai bună cunoaștere și conectare, în special cu profesorii specilizați pe diferite tipuri de proiecte și tehnologii

Câteva dintre propunerile de proiecte sau activități pe care ANIS le poate prelua și coordona pentru  a sprijini companiile în eforturile legate de politicile de resurse umane :

  • Implicarea în eforturile de « job matching » cu companiile care dezvoltă studii salariale
  • Obținerea unor date oficiale (via Institutul Național de Statistică) referitoare la salariile din domeniu
  • Medierea unui program de cursuri oferite de companiile membre pentru angajați, pe diverse tehnologii, care să nu fie direct legate de proiectele în lucru și care să fie oferite ca opțiuni de dezvoltare personală
  • Opțiunea de burse private oferite prin ANIS studenților la master și doctorat
  • In materie de legislație :
    • Clauze de confidențialitate și drepturi de autor de inclus în contractele de muncă
    • Reglementarea stagiilor de lungă durată
    • Reglementarea timpului flexibil de lucru
    • Programe de orientare în carieră – pentru studenți și elevi

Follow up : Vom discuta în echipa executivă ANIS și respectiv cu Boardul asociației pentru a decide pentru care dintre aceste proiecte și activități avem resursele necesare. Toți cei prezenți la întâlnire vor primi informații despre initiațivele respective la momentul lansării lor în cadrul asociației.

Dacă doriți să rămâneți la curent cu anunțurile despre proiectele noastre în zona de HR și nu numai, vă invităm să vă abonați la Newsletterul electronic săptămânal al asociației : www.anis.ro/#newsletter.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *