Post-eveniment – Dezbatere pe tema modelului de business bazat pe inovatie

Săptămâna trecută ANIS împreună cu ARIES Transilvania și Cluj IT Cluster a organizat în cadrul Cluj Business Days  dezbaterea cu tema “Industria IT: cum funcționează modelul de business bazat pe inovație?”.

Din panel au făcut parte :2

  • Andrei Pitiș, Președinte ANIS
  • Marcel Borodi, Președinte ARIES Transilvania
  • Alexandru Tulai, Președinte Cluj IT Cluster

Vă prezentăm în continuare ideile principale discutate în cadrul întâlnirii.

Andrei Pitiș: Din contactele cu alte companii sau asociații, problema pe care industria românească de software o are este aceeași la nivel global – trecerea de la outsourcing, la centre de produs, la firme de produs. Este un model tipic pentru economiile în dezvoltare – trecerea pe un ciclu de inovare și dezvoltarea de produse proprii. Problema este acutizată însă și de lipsa de resurse umane, care este aspectul cel mai la vedere.

O soluție pentru creșterea numărului de angajați este aplicarea modelului german de educație duală pentru programatori, în care urmează un subset de cursuri teoretice la facultate în paralel cu angajarea pe jumătate de normă la o firmă de profil.

O altă modalitate este promovarea interesului pentru profesie – așa încât să fie atrași către studiile de specialitate și calificare înaltă oamenii interesați și pasionați de tehnologie.

Este în același timp nevoie de creșterea interacțiunii între firme și universități – companiile să aibă mai clar definite calificările de care au nevoie, universitățile să acopere aceste cerințe în curriculă, pe cât posibil.

1Alexandru Tulai: Majoritatea companiilor din Cluj sunt în business-ul de outsourcing. Întrebarea este dacă se poate face inovare într-o firmă în care evoluția este liniară și depinde de numărul de angajați. Dacă încărcarea pe fiecare angajat este mare, când poate acesta să se implice în inovare?

Marcel Borodi: Există fonduri disponibile pentru inițiative antreprenoriale, chiar și în cadrul companiilor de outsourcing, însă nu sunt suficiente fundamente pentru deblocarea lor. Managementul companiilor trebuie să țină seama de riscuri și să asigure creșterea companiei.

Câteva puncte importante din discuție:

  • Oportunitatea de a folosi studenții pentru promovarea profesiei, mai degrabă decât pentru angajări direct din facultate.
  • Care sunt șansele ca o companie să vândă un produs global, în condițiile în care zona de enterprise nu poate fi testată în România?
  • Există product manageri calificați pentru zona de IT?
  • Ar trebui să existe o colaborare între « creatori » și « dezvoltatori », companiile se pot implica în proiectele create de startup-uri și le pot finanța. Există opțiuni similare, prin care startup-urile inovative sunt finanțate, prin programe mai mari sau mai mici, dezvoltate de companii sau la nivel național – v. exemplul Bulgariei.
  • Este o chestiune de mentalitate – trecerea de la un business de outsourcing la unul investițional și orientat către produs.
  • Pentru inovație este nevoie de o cunoaștere foarte bună a domeniului respectiv, expertiză care se poate câștiga în proiectele de outsourcing.
  • Diferența de succes între companii românești care fac produse și competitori, naționali și internaționali, sunt procesele de marketing și vânzări.
  • Orientarea către startup-uri este posibilă pentru firme care au devenit suficient de puternice pentru a susține financiar inițiative inovative.
  • Companiile își doresc executanți sau creatori? Și își pot asuma răspunderea să îi susțină și pe cei din urmă, chiar dacă nu produc imediat?
  • Oportunitatea în firmele de outsourcing este de a orienta resursele disponibile între proiecte către proiecte inovative – este și o modalitate de motivare a angajaților.
  • Companiile nu sunt suficient de interesate de zona inovativă pentru că nu sunt suficiente cazuri de inițiative antreprenoriale de succes – sau nu sunt cunoscute.
  • Startup-urile nu ies neapărat în față pentru că sunt concentrate pe produs și pe dezvoltarea lui.
  • Startup-urile au nevoie și de susținere/mentorat și networking și de bani.
  • Nu este suficientă o idee inovativă, pentru a convinge un investitor sau o companie care să se partenerieze, este necesară și o viziune asupra business-ului, concretizată într-un plan de afaceri.

Contribuitori: Cristin Iosif/ OSUT, Paulina Mitrea/ Universitatea Tehnică, Paul Hrimiuc/ Accesa, Ovidiu Matan/ Today Software Magazine, Mircea Vadan/ UseTogether, Adrian Gheara/ investitor, Dombi Ibolya/ Reea, Mircea Cioata/ Transart, Lucian Mocanasu/ Temasoft.3

Câteva acțiuni posibile, în care organizațiile locale și naționale se pot implica:

  • Promovarea startup-urilor de succes.
  • Crearea de opțiuni pentru conectarea startup-urilor cu firmele care se pot implica în susținere, mentorat și finanțare.
  • Promovarea programelor de susținere, promovare sau finanțare a startup-urilor.

Mulțumim, din partea ANIS, colegilor din organizațiile locale – Bianca Muntean (ARIES Transilvania) și Andrei Kelemen (Cluj IT Cluster) pentru sprijinul în organizarea evenimentului.

Mulțumim deasemenea organizatorilor Business Days și în special Codruței Nicolescu pentru susținerea evenimentului.

Vă invităm să urmăriți anunțurile de pe situl nostru, informații despre viitoarele proiecte și acțiuni legate de zona de inovație și startups.

Etichete: ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *