Mediul de afaceri

Industria românească de software şi servicii – Privire de ansamblu

Industria IT românească se află în stadiul timpuriu al unui proces constant de creştere, cu şanse bune de a atinge un stadiu de maturitate ; acest lucru este dovedit de tendinţe precum orientarea către piaţa internă, dezvoltarea unor proiecte complexe şi de interesul crescut al managerilor pentru produsele IT.

Creşterea volumelor de vânzări pe piaţa internă este mai rapidă decat cea a exporturilor de produse IT, în timp ce vânzările de software câştigă teren asupra vânzărilor de echipamente, clienţii fiind din ce în ce mai interesaţi de proiecte complexe. Totuşi, exporturile de software şi servicii domină piaţa de software românească, realizând un total de 97% din totalul proiectelor, ceea ce este echivalent cu un volum scăzut al vânzărilor de licenţe.

In acelaşi timp, managerii IT, responsabilii din companii şi chiar şi managerii de marketing manifestă un interes ridicat faţă de soluţiile IT, ceea ce indică faptul că beneficiarii încep să perceapă soluţiile IT drept soluţii de business.

Iată câteva referinţe pentru evoluţia pieţei româneşti de IT, care surprind tendinţa crescătoare chiar şi în anii de recesiune a pieţei IT globale.

Conform estimărilor ANIS, rata de creştere a pieţei IT româneşti se va menţine la 13% şi în 2003. Piaţa românească de IT a înregistrat o creştere de 12% în 2002 faţă de 2001, cu o valoare totală de 680 milioane de Euro.

Aceste estimări sunt doar temporare, iar rata de creştere îşi păstrează tendinţa ascendentă şi va continua să fie superioară mediei regionale, piaţa românească fiind una dintre cele mai interesante în Europa centrală şi de est, după Ucraina.

Anul trecut, exporturile româneşti au totalizat aproximativ 140 de milioane de dolari, iar estimările ANIS pentru acest an indică aproximativ 180 de milioane de dolari.

Dacă luăm în considerare rata pirateriei ca un motor de creştere a industriei IT, piaţa românească de IT&C poate atinge 660 de milioane de dolari în 2006, cu o creştere de 76%, în condiţiile în care rata pirateriei continuă să scadă aproximativ 10% pe an. In România, rata pirateriei a scăzut de la 86% în 1996 la 75% în 2001, iar valoarea pieţei a crescut la peste 374 milioane de dolari.